Természetesen! Íme egy egyedi változata a "7 kihagyhatatlan kisvárosi krimi" című témának: **7 Elengedhetetlen Kisvárosi Krimi, Amelyeket Nem Szabad Kihagynod** 1. **Az Elfeledett Nyom** - Egy kisvárosban, ahol mindenki ismer mindenkit, egy régi gyilkos


Ahol mindenki ismer mindenkit, ott rejtőznek a legnagyobb titkok.

A kisvárosi közösségeket gyakran úgy ábrázolják, mint ahol mindenki figyel mindenkire, a családok vigyáznak egymásra, és mivel mindenki ismer mindenkit, senki sincs veszélyben. Ám épp a zárt közösségek azok, ahol szinte burjánzik a bűn: a rengeteg titkolózás és elfojtás akár gyilkosságba is torkollhat. Nem véletlen, hogy a krimik egyik kedvenc terepe a kisváros, ahol az információk nehezen hozzáférhetők, mert a képmutatás bevett szokás, és a felszín alatt mindig fortyognak az indulatok. Vannak írók és rendezők, akik kifejezetten jó érzékkel ásnak a dolgok mélyére: íme hét különleges kisvárosi krimi, amit mindenképp pótolj, ha eddig kimaradt - de egy újranézést is megérnek.

Azonnal mélyvízbe csöppenünk, hiszen ez a történet egy szatirikus krimi, amely maró humorral tükrözi vissza a jámbor kisvárosi emberek álcáján rejtőző aljasságot. A középpontban Jerry Lundegaard (William H. Macy), a minneapolisi autókereskedő áll, aki annyira eladósodik, hogy kétségbeesésében, de saját magát rendkívül okosnak vélve, egy merész lépésre szánja el magát: felbérel két bűnözőt (Steve Buscemi és Peter Stormare), hogy rabolják el a feleségét. A váltságdíjat pedig a nő gazdag apja fogja kifizetni - persze a férj tudta nélkül. Azonban, mint minden jól megtervezett akcióban, itt is lényeges, hogy kivel dolgozunk: a két emberrabló ugyanis a világ legügyetlenebb bűnözői közé tartozik, és a terv messze nem úgy alakul, ahogyan Jerry azt elképzelte. Ráadásul Marge Gunderson (Frances McDormand), a legkitartóbb rendőrfőnök, aki éppen várandós, a nyomozás élére áll, és nem restel a bűnözők nyomába eredni.

Kiemelkedő teljesítményt nyújt McDormand, aki nem véletlenül kapta meg első Oscar-jelölését ezért a szerepért. Ő egy olyan nyomozót alakít, aki merőben eltér a hagyományos krimikben megszokott karakterektől, mégis tökéletesen beleillik ebbe a kisstílű bűnökkel terhelt világba, amelyben minden sarkon újabb kihívások várnak.

Hank Mitchell (Bill Paxton), testvére, Jacob (Billy Bob Thornton) és barátjuk, Lou (Brent Briscoe) különös felfedezésre bukkannak: egy lezuhant repülőgép belsejében nem csupán egy halott pilóta várja őket, hanem négy millió dollár is. Ahelyett, hogy értesítenék a hatóságokat, úgy döntenek, hogy a pénzt maguknak tartják, és elosztják egymás között. Azonban a könnyű pénzkereset hamarosan sötét következményekhez vezet, hiszen a bizalmatlanság és a kapzsiság mindent megfertőz, ami addig közöttük létezett. Scott B. Smith magyarul is megjelent regényéből Sam Raimi, a Gonosz halott-trilógia és a Pókember-filmek rendezője készítette el a filmet, ügyesen vegyítve a feszültséget és a horror elemeit, hogy egy valóban maradandó élményt nyújtson. A Szimpla ügy egy olyan történet, amelyben a barátságok és az erkölcsök határai elmosódnak, a pénz pedig szörnyű következményekkel jár.

s mint a legtöbb kisvárosi krimi, ez a film a bizalomról - illetve annak elvesztéséről - szól.

A Bostonban játszódó drámai történet középpontjában álló Jimmy Markum (Sean Penn), egy egykori fegyenc, akinek élete váratlanul megváltozik, amikor kamasz lányát brutálisan meggyilkolják. Az elkeseredett apa kétségbeesése még inkább fokozódik, amikor kiderül, hogy két gyermekkori barátja, Dave Boyle (Tim Robbins) és Sean Devine (Kevin Bacon) is kulcsszereplővé válik az ügyben. Dave az utolsó, aki látta élve a lányt, míg Sean, a nyomozó, próbálja felgöngyölíteni a rejtélyt. De Jimmy, akit a fájdalom és a düh hajt, úgy dönt, hogy saját kezébe veszi az igazságszolgáltatás irányítását. A Titokzatos folyó, Dennis Lehane azonos című művéből készült, Clint Eastwood rendezésében, messze túlmutat egy hagyományos kisvárosi krimin, mivel mélyebbre ás az emberi érzelmek és a múlt titkai között, feltárva a barátság, a bűn és a megtorlás bonyolult szövevényét.

A szívszorító krimi ráadásul egy meglepő fordulatot is tartogat. Penn és Robbins alakítása pedig Oscar-díjat ért.

David Cronenberg neve elsősorban a testhorrorral szervült, ám ezúttal az emberi jellem mélyére hatol. Az Erőszakos múlt főszereplőjét Tom Stallt (Viggo Mortensen), a kisvárosi étterem tulajdonosát két piti bűnöző próbálja kirabolni, akikkel gondolkodás nélkül és kifejezetten könnyedén végez. Tom ezzel nem csak magát, hanem a vendégeit is megmenti, így a média helyi hőssé avatja. Ám a legkevésbé sem volt szüksége a népszerűségre, felkelti ugyanis egy titokzatos férfi, Carl Fogarty (Ed Harris) figyelmét, aki azt gyanítja, hogy Tom valójában - egy itt bujkáló - egykori maffiózó. A film egy 1997-es DC képregény alapján készült, ám köze sincs a klasszikus képregényadaptációkhoz. Ahogy a cím is sejteti, Tomnak szembe kell néznie a múltjával, miközben

Az életünk során mindannyian szembesülünk a múltunkkal, és felmerül a kérdés: van-e lehetőség a menekülésre előle? Viggo Mortensen lenyűgöző teljesítménye pedig igazán emlékezetes, ahogy karaktere a nyugodt kisvárosi életből visszatér a bűnözés sötét világába, megmutatva, hogy a múlt árnyai nem mindig könnyen hagyják el az embert.

Ahogy a Fargo kapcsán már említettem, a Coen-testvérek zseniálisan ismerik a kisvárosi lélek rejtelmeit és a sötét humort, így Ethan és Joel Coen nem véletlenül szerepel újra a listámon. A Nem vénnek való vidék, amely négy Oscar-díjat zsebelt be, lenyűgözően hasonlít a Szimpla ügy nyitányára: Llewelyn Moss (Josh Brolin) egy balul elsült drogüzlet maradványaira bukkan, ahol 2 millió dollárt talál. Ahogy az ilyenkor gyakran lenni szokott a filmekben, elcsábul, és magával viszi a pénzt - de a filmek törvényei szerint ez a döntés hamarosan súlyos következményekkel jár. A könyörtelen bérgyilkos, Anton Chigurh (Javier Bardem) ugyanis a nyomába szegődik, aki marhaösztökével végez az áldozataival. Cormac McCarthy azonos című regényének hiteles adaptációja igazán emlékezetes élményt nyújt.

A film klasszikus macska-egér thrillerként indul, de jóval több van benne, ahogy a Bardem által alakított bérgyilkosban is, aki simán ellopja a show-t.

Egy elzárt, festői tájban, a Wind River indiánrezervátumban, egy fiatal amerikai őslakos lány holttestére bukkannak. A helyi vadvédelmi tiszt, Cory Lambert (Jeremy Renner), aki saját gyermeke elvesztésének fájdalmával küzd, segítséget kér Jane Banner FBI-ügynöktől (Elizabeth Olsen). Ahogy a nyomozás előrehalad, kiderül, hogy a lány a gyilkossága előtt brutális erőszak áldozata lett. A filmet Taylor Sheridan írta és rendezte, aki a Yellowstone sorozat sikerét is jegyzi. Olsen és Renner, akik a Marvel-univerzumban szuperhősökként tűntek fel, itt egy teljesen más, drámai oldalukat mutatják meg, bemutatva színészi tehetségük széles spektrumát.

és az általa felvetett téma, az amerikai őslakosok - meg úgy általában a kisebbségek - ellen elkövetett bűncselekmények sajnos még mindig aktuálissá teszik a filmet.

Frances McDormand is duplázik listánkon, ezúttal Martin McDonagh filmjében, amiért meg is kapta az Oscar-díjat. McDormand alakítja a gyászoló anyát, Mildred Hayest, akinek meggyilkolták a lányát, és már hét hónap telt el anélkül, hogy bárkit is letartóztattak volna. Mildred kibérel három hirdetési felületet, hogy órásplakátokkal hívja fel a helyi hatóságok, különösképp a köztiszteletben álló rendőrfőnök, William Willoughbyt (Woody Harrelson) figyelmét arra, hogy még senki sem felelt a lánya haláláért. McDonagh műveire (In Bruges - 2008, A sziget szellemei - 2022) jellemző groteszk módon,

Tedd egyedivé a szövegedet: és mindenki másképp reagál rájuk. A Három órás plakát... egy lenyűgöző dráma egy anyáról, aki válaszokat keres, és igazságot követel, miközben megkérdőjelezi a hatóságok hatékonyságát. Valójában ez Mildred és a kisváros lakóinak története, nem csupán a gyilkosságé, hiszen McDonagh mindig is az emberi sorsokat és érzelmeket helyezte a középpontba, sokkal inkább, mint magát az eseményt.

Related posts