A BYD már most bemutatta eredményeit, míg a Tesla még nem osztotta meg forgalmi adatait - Világgazdaság.
Az elektromos autók kínai óriása, a BYD, decembert és az egész tavalyi évet új rekordokkal zárta, ezzel igyekszik megerősíteni pozícióját a piacon. Azonban az, hogy ez elég lesz-e ahhoz, hogy visszaszerezze a világ legnagyobb villanyautó-gyártójának járó címet, még kérdéses, mivel a Tesla, mint BYD első számú ellenfele, biztosan nem hagyja annyiban a dolgot, és még sokáig versenyben marad.
A BYD és a Tesla között zajló verseny izgalmas fordulatokat vesz, és a végső eredmény csak néhány hét múlva válik világossá, amikor kiderül, ki nyeri el a 2024-es év legnagyobb elektromosautó-gyártójának járó címet. A jelenlegi előrejelzések a Tesla fölényét valószínűsítik, hiszen az amerikai vállalat 2023 harmadik negyedévében elveszítette a trófeát a BYD-tól. Azóta viszont sok minden történt, ami átformálhatja a versenyt.
Az elektromos autók iránti globális kereslet dinamikája látványosan csökkent, a kínai piacon pedig a tölthető, plug-in hibridek törtek előre, s ez a BYD üzletpolitikáját is átírta: a villanyautók helyett a plug-in hibridek indultak gyors növekedésnek a forgalmon belül, s a részesedésük ma már meghaladta a 60 százalékot.
A BYD nem lassít, hiszen a havi félmillió eladott járműnél is továbbra is lendületesen folytatja tevékenységét.
Eközben a csak villanyautókat gyártó Tesla járta a maga útját, és a tavalyi harmadik negyedéves adatok szerint szerény előnyre tett szert a BYD-val szemben, noha európai eladásai zuhantak.
A kínaiak már az új év első napján felfedték a kártyáikat, és szokásukhoz híven ismét rekordot döntöttek. A BYD összesen 509 440 darab új generációs (NEV) személyautót adott el, ebből 207 734 darabot tettek ki a villanyautók, a többi plug-in hibrid.
A decemberi értékesítés lendületét a cég különleges kedvezményei mellett az állami autóvásárlási támogatási program közelgő lezárása is fokozta. Ennek keretében a NEV-autóra váltó kínai állampolgárok akár egymillió forintnak megfelelő ingyenes támogatást is igénybe vehettek.
A konszern összesített értékesítése 4 272 145 darabot tett ki, amely a plug-in járműveknek köszönhetően 41,3%-os növekedést jelentett a 2023-as évhez viszonyítva. Érdekes módon, a kínaiak elektromos hajtású haszongépjárművek gyártásában is kiemelkedtek, hiszen itt egy impozáns 89,2%-os fejlődést könyvelhettek el. Ugyanakkor a buszok és teherautók értékesítése lényegesen alacsonyabb volt, mindössze 21 775 darabot értékesítettek, ami jóval elmarad a személyautók eladási számától.
Érdekes fejlemény, hogy a Szegeden működő óriásgyárat üzemeltető BYD exporttevékenysége egyre inkább stabilizálódik. Jelenleg a legfontosabb piacok nem az Európai Unió, ahol büntetővámokkal próbálnak védekezni a kínai elektromos autók áradata ellen, hanem Latin-Amerika és Ázsia. Decemberben a gyártott járművek 11,2 százaléka, összesen 57 154 autó került külföldre, ami éves összehasonlításban figyelemre méltó, 58 százalékos növekedést jelent.