A kényelem ára: sokan hajlandóak megfizetni az online ügyintézés előnyeit, még akkor is, ha ez költségekkel jár.


Az NMHH kutatásai szerint a vásárlások mellett egyre többen választják az online ügyintézést is, főként a kényelem és az időmegtakarítás érdekében. Ez a tendencia akkor is megfigyelhető, ha néha extra költségekkel jár.

A globális Covid-járvány idején a magyar lakosság radikális változáson ment keresztül vásárlási szokásaiban: a hagyományos boltba járás helyett egyre inkább az online vásárlást részesítették előnyben. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság közleménye szerint a járványügyi korlátozások alatt kényszerűen felfedezett digitális vásárlási forma mára tartós szokássá vált, amelyet a kutatások is alátámasztanak.

Talán az online rendelésekből kiforrott tapasztalat, hogy a távoli ügyintézés jól működhet, vezetett oda, hogy bátorságot merítettünk az egyéb ügyeink online intézéséhez is: megfigyelhető ugyanis, hogy 2022 óta az online intézett ügyek aránya folyamatosan nő. Míg például

három évvel ezelőtt az internethasználóknak még csak a negyede vette meg online a menetjegyét és foglalta le a szállását az interneten keresztül, tavaly ezekben a kategóriákban online intézkedők aránya már elérte a 37 százalékot.

Ez a téma különösen figyelemre méltó, hiszen az internetezők között csupán 50 százalék alatti azok aránya, akik rendszeresen üdülnek. Ezzel szemben az online szállásfoglalások esetében a 38 százalékos arány azt jelzi, hogy a valóban utazók többsége inkább az interneten keresztül intézi a foglalásokat. Érdekesség, hogy bár mindenkinek vannak banki ügyei, az internethasználók kétharmada választja az online megoldásokat a pénzügyeik kezelésére. Üdülés tekintetében pedig, bár nem mindenki pihen el, a többiek között azok aránya, akik az online platformokat használják a nyaralásuk megszervezésére, közelíti a 80 százalékot.

Az internetes szolgáltatások egyes aspektusai költségmentesek, mint például a csomagok nyomon követése vagy az időpontfoglalás. Ugyanakkor vannak olyan esetek is, amikor jelentős anyagi ráfordítást igényel az online ügyintézés. Például azok, akik online foglalják le szállásukat vagy üdülésüket, tavaly átlagosan 150 ezer forintot költöttek el.

2024-ben az emberek jelentős összegeket fordítottak éves szinten a menetjegyekre, átlagosan fejenként 46 ezer forintot költve. Ezen kívül a kulturális szolgáltatások és sportrendezvények belépőjegyeire is bőségesen áldoztak, melyekre átlagosan 36 ezer forintot szántak.

Related posts