A pneumatikai rendszerek világát is mélyen áthatja a digitalizáció, amely új lehetőségeket és innovációkat hoz magával.


Halmos Gábor, az SMC Hungary Kft. ügyvezető igazgatója a vállalat 30. évfordulója tiszteletére szervezett ünnepségen. | Fotó: Fehér Sándor

- Az SMC Hungary anyavállalata komoly nemzetközi hálózattal rendelkezik. Milyen szerepet tölt be ebben a magyar cég? Hogyan tud ezen a szerepen ön vezetőként változtatni?

- Az SMC Hungary az SMC Közép-Kelet európai (CEE) régiójához tartozik, amelynek Bécs mellett van a központja. Tagja vagyok az SMC CEE menedzsmentjének, így tapasztalatommal, ötleteimmel közvetlenül hozzá tudok járulni a régió fejlődéséhez. A japán anyavállalatunk is folyamatosan bevon minket a munkába. A Magyarországon is jelen levő nemzetközi cégekkel kapcsolatosan pedig rendszeresen egyeztetünk kollégákkal a világ minden táján, Németországtól kezdve az USA-n át Kínáig és Koreáig - hogy csak néhányat említsek.

- A hazai cég több területre is összpontosít tevékenysége során, de az oktatás fontossága talán mindet végigkíséri.

Természetesen! Íme egy egyedibb megfogalmazás: - Igen, az oktatás kulcsfontosságú szerepet játszik a vállalatunk fejlődésében. Célunk, hogy ügyfeleinket a legfrissebb és leginnovatívabb információkkal és technológiai megoldásokkal lássuk el az ipari automatizálás terén. Ezzel nem csupán a hagyományos iskolai keretek között évek múlva elsajátítható tudást nyújtunk, hanem szakértelmünkkel is megerősítjük ügyfeleink bizalmát, ami hozzájárul a hosszú távú kapcsolatok építéséhez.

Egy másik oldalról nézve, aktívan részt veszünk az oktatási intézmények életében. E tevékenységünknek két fő célja van. Először is, szeretnénk, ha a jövőbeli műszaki szakemberek már tanulmányaik alatt megismerhetnék az SMC-t mint a globális piacon meghatározó szereplőt. Másodsorban, a hazai szakmai oktatás támogatása érdekében elkötelezettek vagyunk a tananyagfejlesztés, az oktatási eszközök biztosítása és a tanári továbbképzések terén, mind a középfokú, mind a felsőoktatásban.

Harmadrészt a belső képzéseink kiemelkedő szerepet játszanak működésünkben, mivel kollégáink folyamatos fejlődésére összpontosítunk. Az ipari automatizálás gyors ütemű fejlődése miatt elengedhetetlen, hogy mindig naprakész tudással rendelkezzünk, hiszen csak így őrizhetjük meg piacvezető pozíciónkat.

Negyedrészt pedig a digitális térben is meg kell jelennie az oktatásainknak digitális tananyagok formájában, amelyet az előbb felsorolt három terület is maximálisan kihasznál. Ezért komplex e-learning rendszert is üzemeltetünk.

A vállalat saját pneumatikai versenyt szervez, emellett aktívan támogat hasonló megmérettetéseket is.

Természetesen, íme egy egyedibb megfogalmazás: - Igen, saját szervezésű versenyünk a Simulation of Mechatronics Challenge. E rendezvény keretein belül a résztvevők a tervezési fázistól kezdve egészen a megvalósításig, szoftveres támogatással alkothatnak meg egy komplex mechatronikai rendszert. Minden évben egyre nagyobb sikerrel és növekvő résztvevői létszámmal valósítjuk meg ezt az eseményt. Emellett aktívan támogatjuk a Csernyánszky Imre Országos Középiskolai Pneumatika és Mechatronika Versenyt, és részt veszünk a Techtogether versenysorozatban, valamint más középiskolai és egyetemi megmérettetéseken is. Számunkra kiemelten fontosak ezek a versenyek, mivel lehetőséget adnak az iskolák, diákok és hallgatók számára, hogy bemutassák tehetségüket. A dinamikusan fejlődő és innovatív világban így bizonyíthatják, hogy van utánpótlás a vállalatok számára a szakértő munkaerő terén.

Hogyan alakult át az SMC (Szociális Munkások Egyesülete) oktatáshoz fűződő kapcsolata az elmúlt harminc évben?

Az oktatáshoz való viszonyunk alapvetően nem változott meg, legfeljebb még mélyebbé vált. Ami viszont lényegesen átalakult, az a tudás mennyisége, a minősége és a hozzáférhetősége.

Az évek során tapasztalt felnőttképzőkké váltunk. Megs szereztük a szükséges felnőttképzési engedélyt, és sikeresen akkreditáltattuk tanári továbbképzéseinket is. Jelenlegi tevékenységeink közé tartozik a bejelentés- és engedélykötelezett képzések, valamint a tanári továbbképzések lebonyolítása. Emellett változatos előadásokat, workshopokat és bemutatókat kínálunk az ipari automatizálás széles spektrumáról.

Az oktatás terén az elmúlt 15-20 évben jelentős változások mentek végbe, amelyek új megközelítéseket és szempontokat kívánnak meg. Ma már nem csupán a tudás átadása a lényeg, hanem a diákok készségeinek és képességeinek fejlesztése is középpontba került. A technológia rohamos fejlődése például új lehetőségeket teremtett a tanulás során, hiszen az online tanulási platformok és digitális eszközök széles választéka elérhetővé vált. Ez lehetővé teszi a személyre szabott tanulási élményeket, amelyek figyelembe veszik a diákok egyéni igényeit és tempóját. Emellett a szociális és érzelmi készségek fejlesztése is kiemelt szerepet kapott. A tanulás nem csupán az intellektuális fejlődésről szól, hanem a közösségi érzés, empátia és együttműködés erősítéséről is. A diákoknak ma már nemcsak a tantárgyi tudás, hanem a problémamegoldó képességük és kreativitásuk is fontos. A diverzitás és inkluzivitás is kulcsszerepet játszik az oktatásban. A tanároknak figyelembe kell venniük a különböző háttérrel rendelkező diákok igényeit, és olyan környezetet kell teremteniük, ahol mindenki érezheti, hogy tartozik valahová. Összességében tehát ma már sokkal szélesebb spektrumú szempontokra kell figyelni az oktatásban, mint két évtizeddel ezelőtt, amikor a hangsúly főként a tudás mennyiségén volt. Az oktatás célja ma már a holisztikus fejlődés támogatása, amely a jövő kihívásaira is felkészíti a diákokat.

A figyelmi fókuszunk nem csupán a megszokott szempontokra terjed ki, hanem új, izgalmas dimenziók is megjelentek a meglévők mellett. Az oktatás világában is tetten érhető a digitalizáció hatása, ami mellett új kompetenciák kiemelkedése tapasztalható, amelyek fejlesztésére innovatív módszerek alkalmazása válik szükségessé. Gondoljunk csak az Ipar 4.0-ra, a mesterséges intelligenciára, az Ipar 5.0-ra, vagy éppen a kiterjesztett (AR) és virtuális valóság (VR) technológiák robbanásszerű elterjedésére. Ezek a trendek rengeteg új kihívást és lehetőséget hoznak magukkal, amelyekre az oktatási rendszereknek reagálniuk kell. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy ezeket az új igényeket sikeresen beépítsük a tanterveinkbe és módszertanainkba.

Harminc év alatt a digitális táj képviselője radikálisan átalakult, és ez a fejlődés mély hatással van az ipari automatizációval foglalkozó cégek, például az SMC Hungary működésére. De hogyan tudják megőrizni versenyképességüket a folyamatosan változó trendek közepette? Milyen új digitalizációs megoldásokat vezetnek be a vállalat legújabb innovációs törekvéseiként?

- Manapság már a pneumatikát is átszővi a digitalizáció, alig van olyan termékünk, amelyben, vagy amelyhez csatlakozva ne lenne, ne tartozna valamilyen digitális megoldás. Kezdve egy egyszerű jeladótól a terepibusz rendszereken keresztül vezérelt szelepszigeten át, a vezeték nélküli kommunikációval ellátott (wireless) szelepszigetünkig, ezek mind-mind a digitális technikára épülnek. A katalógusaink, a konfigurátoraink, a letölthető modelljeink is mind a digitális térben vannak, mely utóbbiakat akár a digitális iker létrehozására is fel lehet használni. Az SMC egy jó ideje tagja az IDTA-nak is (Industrial Digital Twin Association), valamint - ahogy korábban említettem -, az oktatás jelentős része is a digitális világra épül. A folyamatainkat is átszövi a digitalizáció; jelenleg például a bejövő rendelések, illetve bejövő szállítói számlák automatikus - digitális - feldolgozásának megvalósításán dolgozunk, melynek célja - a minőség javítása, valamint a gyorsaság növelése.

Related posts