Európa beteg emberét sújtja egy rendkívül súlyos gazdasági válság és politikai impotencia, amely kétségbeejtő helyzetet teremt a kontinens jövője szempontjából.


Miközben a Volkswagen azzal fenyegetőzik, hogy a vállalat 87 éves történetében először bezárja németországi üzemeit, a politikusok, akik évtizedeken át védték a dolgozókat a tömeges elbocsátásoktól, a munkások növekvő elégedetlensége és a tömeges sztrájkok veszélye közepette próbálnak megoldást találni a válságra - vázolta a Politico.

Fokozódik a feszültség a Volkswagennél. Thorsten Gröger, az IG Metall, Németország legnagyobb szakszervezetének vezető tárgyalója figyelmeztetett arra, hogy figyelmeztető sztrájkokat készülnek bevezetni a költségcsökkentésekkel kapcsolatos cégvezetői tárgyalások előtt, amelyek december 9-én zajlanak. Ha a megbeszélések nem a várt eredményt hozzák, sokkal szélesebb körű akciókat is kilátásba helyezett.

Németország gazdasági kihívásainak egyik legszembetűnőbb jelképe a Volkswagen hanyatlása. A cég zuhanó nyeresége, az európai piacon tapasztalható eladások csökkenése, valamint a kulcsfontosságú kínai piac drámai visszaesése mind arra figyelmeztetnek, hogy komoly problémák állnak előttünk. A múlt hónap végén a Volkswagen bejelentette, hogy németországi gyárainak bezárása szerepel a terveik között, ami újabb aggasztó jele a helyzet súlyosságának.

Ha pedig Donald Trump megválasztott amerikai elnök betartja azt a fenyegetését, hogy vámot vet ki az európai importra, az tovább súlyosbítaná a német gyárak amúgy is nehéz helyzetét.

A VW gondjai a német ipar példázatát jelentik szélesebb értelemben is, mivel a gyártók országszerte leépítéseket terveznek. Az autóiparban jelentkező problémák azonban különösen súlyosan érintik Németországot.

Az iparág a német feldolgozóipari munkahelyek 11%-át képviseli, amely nem csupán az autómárkákra, hanem azok beszállítóira is kiterjed. A Bosch már bejelentette, hogy 3500 munkahelyet megszüntet, míg a ZF Friedrichshafen legalább 12 ezer munkavállaló elbocsátását tervezi a 2030-as határidőig. Ezen kívül a Continental is 5500 munkahely leépítésére készül világszerte.

Ez a gazdasági légkör jelentős hatással van a február 23-ra ütemezett előrehozott választásokra is. A fokozódó elégedetlenség különösen érzékenyen érintheti Olaf Scholz kancellár Szociáldemokrata Pártját (SPD), amely a munkásosztály hagyományos védelmezőjeként ismert. A párt már most is kedvezőtlen közvélemény-kutatási eredményekkel néz szembe, ami tovább fokozza a kihívásokat.

A párt elválaszthatatlanul kötődik az autógyártóhoz, több szempontból is. Alsó-Szászország, ahol a VW székhelye van, továbbra is az SPD fellegvára. Az állam 20 százalékos részesedéssel rendelkezik a VW-ben, és az állam miniszterelnöke, Stephan Weil SPD-politikus az igazgatótanács tagja.

Related posts