Iskola-összevonás: 507 tanintézmény maradt vezető és önálló költségvetés nélkül.


Az országos színtéren 507 tanintézetet integráltak más oktatási egységekhez, a tanintézmények hálózatának átalakítása nyomán. Ezek az iskolák ezentúl igazgató és saját költségvetés nélkül fognak működni. A minisztérium eddig még nem tette közzé, hogy pontosan mely intézmények kerülnek összevonásra.

A helyi önkormányzatok és a megyei tanfelügyelőségek benyújtották átszervezési terveiket, amelyek alapján az elemzés rávilágított arra, hogy körülbelül 850 jogi személyiséggel rendelkező oktatási intézmény nem tudta teljesíteni a 141/2025. számú törvényben meghatározott minimális diák létszámküszöböt. Ezt csütörtökön közölte az oktatási minisztérium.

Az átszervezési folyamat során 507, korábban jogi személyiséggel rendelkező iskola került más tanintézményekhez csatolásra, ami a jelenlegi intézmények körülbelül 8,1%-át jelenti – áll a News.ro által idézett közleményben.

A minisztérium kiemeli, hogy az átszervezés folyamata "nem vonja maga után az oktatási intézmények fizikai bezárását, nem kényszeríti az oktatási tevékenységek áthelyezését, és nem eredményez a jelenlegi munkahelyek megszüntetésével - kivéve a jogi személyiséggel nem rendelkező egység vezetői pozícióját".

Az iskolák lényegében ugyanazokban az épületekben és a megszokott tanárokkal, diákokkal folytatják tevékenységüket, azonban elveszítik önállóságukat: nem rendelkeznek saját igazgatóval vagy külön költségvetéssel. Mindezeket az iskolákat az a központi intézmény irányítja, amelyhez hozzácsatolták őket.

A minisztérium hangsúlyozza, hogy a megszorítások ellenére lehetőséget teremtett arra, hogy minden közigazgatási egységben legalább egy jogi személyiséggel rendelkező oktatási intézmény működjön.

A módosítás szerves részét képezi a fiskális és költségvetési intézkedéseknek, valamint a kormányzati programnak. A szakemberek véleménye szerint az adminisztratív költségek sürgős mérséklésén túl várhatóan "csökken a tanintézmények szétszórtsága, ami kedvező másodlagos hatásokat hoz, és elősegíti a pedagógiai normák hatékonyabb megfogalmazásának folyamatát".

A minisztérium bejelentette, hogy elemzést végeznek az átméretezett hálózat működéséről, és ahol szükséges, a következő tanévekben további hatékonyságnövelést hajtanak végre a helyi hatóságok és a tanfelügyelőségek együttműködésével.

Related posts