Feltárult, mi áll az Air India tragédiája mögött – Mi vezetett a 260 utast szállító repülőgép katasztrofális lezuhanásához?

Megvan az előzetes vizsgálat az évtized legsúlyosabb légikatasztrófájáról, amely 260 ember halálát okozta, amikor az Air India Dreamliner járata a felszállás után lezuhant. A friss vizsgálati jelentés szerint zavart uralkodott a pilótafülkében. A hajtóművek üzemanyag-kapcsolói szinte egy időben álltak le, noha vészhelyzet nem indokolta volna a leállítást. A tragédia súlyos kérdéseket vet fel a repülésbiztonság, a pilóták reakciója és a Boeing gépek műszaki megbízhatósága kapcsán.
Elkészült az előzetes jelentés a múlt hónapi Air India repülőgép szerencsétlenségről, amelyben kiderült mi okozta a 260 ember halálával járó balesetet. A repülőgép hajtóművének üzemanyag leállító kapcsolói egyidőben kapcsolódtak be és megszűnt az üzemanyag ellátása és a hajtómű leállt. A pilótafülkében zűrzavar uralkodott a baleset előtt - jelent meg a jelentésről szóló beszámoló a Reuters oldalán.
Az indiai hatóságok előzetes jelentése alapján a múlt hónapban bekövetkezett Air India járat katasztrófája előtt súlyos kommunikációs problémák merültek fel a pilótafülkében. A 787-es Dreamliner hajtóműveinek üzemanyag-ellátása nem sokkal a felszállás után megszűnt, méghozzá úgy, hogy a hajtóművek üzemanyag-kapcsolói leállított állapotba kerültek. A hangrögzítő felvételei szerint az egyik pilóta zavarodottan kérdezte kollégáját: "Miért zártad el az üzemanyagot?", amire a másik így felelt: "Én nem zártam el."
A Dreamliner fedélzetén Sumeet Sabharwal, az 56 éves kapitány, aki közel 16 ezer repült órát tudhatott maga mögött, irányította a gépet. Mellette a 32 éves Clive Kunder, egy tapasztalt másodpilóta segítette a repülést. A vizsgálat során kiderült, hogy az üzemanyag-kapcsolók átkapcsolása csupán egy másodperc eltéréssel történt, ami felveti a lehetőséget, hogy emberi beavatkozás is közrejátszhatott, de a bizonyítékok még nem támasztják alá ezt a feltételezést.
A gép felszállását követő pillanatokban a Boeing 787 hajtóműveinek tolóereje hirtelen megszűnt, ami a repülőgép magasságának drámai csökkenéséhez vezetett. Az aircraft végül egy ipari létesítménynek ütközött Ahmedabad környékén. A tragikus baleset következtében 242 utas és 18 földön tartózkodó személy életét veszítette el. A fekete dobozok elemzése alapján a hajtóművek technikailag képesek lettek volna újraindulni, de sajnos ez már túl későn történt ahhoz, hogy elkerülhető legyen a katasztrófa.
A jelentés alapján megállapítható, hogy semmiféle hajtóműtűz, vészhelyzet vagy technikai kényszerhelyzet nem indokolta az üzemanyag-kapcsolók leállítását. A repülőgép maradéktalanul eleget tett minden vonatkozó karbantartási és légialkalmassági előírásnak. A Boeing és a GE bejelentette, hogy folytatják a közös munkát a vizsgálat során, azonban a részletekről nem adtak tájékoztatást.
A Tata Group, amely 2022-ben átvette az Air Indiát az államtól, komoly reputációs kihívásokkal néz szembe. Miközben a vállalat a légitársaság globális újjáélesztésén fáradozik, egy nemrégiben bekövetkezett katasztrófa súlyosan veszélyeztetheti ezeket a törekvéseket. Az indiai kormány célja, hogy a repülés kulcsfontosságú iparággá fejlődjön az ország gazdasági növekedése érdekében, de ehhez elengedhetetlen a közbizalom helyreállítása és fenntartása.