A magyarok látszólag megállíthatatlanul vásárolják az ásványvizet, mintha ez lenne a világ legtermészetesebb dolga, de sokan nem is gondolnak bele, hogy ennek milyen következményei lehetnek.

Magyarországon az ásványvíz fogyasztása sokak számára napi rutin, miközben a csapvíz minősége is kiemelkedő.
Magyarország évek óta az élvonalban szerepel az egy főre jutó ásványvízfogyasztásban az Európai Unión belül - 2024-ben ez a szám 110 liter volt. Sokan értetlenkedve figyelik a palackozott víz iránti keresletet, miközben mások el sem tudják képzelni, hogy ne vásárolják rendszeresen. A magyar csapvíz a népegészségügyi és KSH-adatok alapján alapvetően biztonságos - írja a Pénzcentrum.
A városi környezetben élők 100%-ának biztosított a hozzáférés a vezetékes ivóvízhez, ami kiemelkedő eredménynek számít az európai viszonylatban. A Magyar Víziközmű Szövetség legfrissebb jelentése alapján a vízellátás országosan is széleskörűen elérhető, hiszen a háztartások körében a bekapcsolódás aránya 94,7%-ra tehető, és a csőhálózat hossza már meghaladja a 65 500 kilométert. Mindazonáltal, 2022-ben a Dél-Alföld egyes településein, mint például Makón, Maroslelén és Székkutason, még mindig problémát jelentett az arzénszennyezettség, ahol a koncentráció 0,015-0,0384 mg/liter között mozgott, ezzel jelentősen túllépve az EU által megszabott határértéket, ami 0,01 mg/l.
A 3 155 elemzett település közül körülbelül 60%-án a vízminőség megfelelőnek bizonyult, míg 34%-án, ami 1 076 települést jelent, a vízminőség nem felelt meg az elvárásoknak. Magyarország az Európai Unióban az első öt-hat ásványvíz fogyasztó ország közé tartozik. 2024-ben az egy főre jutó ásványvíz-fogyasztás 110 literre tehető. Ez a szám figyelemre méltó, és még inkább beszédes, ha figyelembe vesszük, hogy számos nyugat-európai ország, ahol a vásárlóerő lényegesen magasabb, nem éri el ezt a mennyiséget. Azonban a betétdíjas rendszer bevezetése és az infláció együttes hatása miatt a hazai palackozott víz fogyasztás 15%-kal csökkent.
megvásárolni azt, ami otthon is rendelkezésre áll. Az Ásványvíz Szövetség szerint természetesen a palackozott ásványvíz minden esetben jobb választás a csapvíznél, mert a természetes ásványvíz eredendően tiszta, védett vízadó rétegből származik, míg a csapvizet rendszeresen tisztítják, kezelik, fertőtlenítő szert adnak hozzá, hogy kifogástalan mikrobiológiai minősége a vízvezeték rendszerben is megmaradjon. Ugyanez igaz viszont a csapvízre is: a hatóságok szigorúan ellenőrzik a minőségét, és ahol szükséges, vízkezeléssel biztosítják az ivóvíz alkalmasságát.
A leggyakrabban elemzett élelmiszerünk a víz. A hatóság évente legalább négy alkalommal végez ellenőrzéseket, amelyek száma a település méretétől függően akár több százra is rúghat. Az eredmények nyilvánosak, így bárki számára hozzáférhetők. A csapvíz nemcsak biztonságos, hanem környezetvédelmi szempontból is előnyös választás. Ezzel szemben a palackozott ásványvizek, még a visszaváltási rendszer működése ellenére is, jelentős környezeti terhelést jelentenek, főként a gyártott csomagolóanyagok miatt.
Ráadásul sok ásványvizet ugyanabból a vízműkútból nyerik ki, mint a csapvizet. Sokan vesznek otthoni víztisztítót is, ám az esetek többségében ezek nemcsak fölöslegesek, de egészségügyi kockázatot is hordoznak, a készülék elkoszolódása miatt.
A szakmai álláspont alapján a természetes ásványvíz és a boltok polcain fellelhető palackozott ásványvíz között nincs lényegi eltérés: mindkettő ugyanazokat a szigorúan meghatározott minőségi előírásokat teljesíti. A Magyar Ásványvíz Szövetség is megerősíti, hogy nem létezik olyan kategória, mint "bolti ásványvíz". Ahhoz, hogy egy víz valóban ásványvíznek nevezhető legyen, szigorú követelményeknek kell megfelelnie, és ezt egy hivatalos egészségügyi hatóságnak kell elismernie. Ezért minden ásványvíz – függetlenül attól, hogy honnan származik – egyformán kiváló minőségűnek számít. Az összetételükben előfordulhatnak eltérések, de a minőségük szempontjából mindegyik azonos szintet képvisel.
Az árkülönbségek vagy a csomagolás dizájnja tehát nem minőségi különbséget jelölnek, hanem márkázási, piaci pozicionálási szempontokat tükröznek. Egy ismert márka sokat fektet a reklámba, arculatba, és ennek az ára is megjelenik a polcon. De maga a víz - laboratóriumi értelemben - nem "rosszabb" vagy "jobb".