A számok világosan tükrözik Kína kereskedelmi befolyását Magyarországon.

A PwC legújabb Digitális Kereskedelmi Körképe szerint a tavalyi első és harmadik negyedév közötti adatok, valamint a negyedik negyedévre vonatkozó előzetes becslések alapján a magyar e-kereskedelmi szektor figyelemre méltó, 15%-os árbevétel-növekedést könyvelhetett el, így a teljes forgalom elérheti a 1920 milliárd forintot.
Ebből azonban 330 milliárdot, azaz a növekedés 17 százalékát már az import adta, míg a belföldi kiskereskedelmi forgalom csak a 10 százalékát.
A PwC legfrissebb nyilatkozata alapján a hazai e-kereskedelmi szektor fejlődése mostanra már nem a belföldi vagy az EU-s kereskedők tevékenységén múlik, hanem a határon túli import kereskedelem játssza a főszerepet. Ez a jelenség a szektor közel 25 éves magyarországi történetében példa nélküli.
A PwC elemzése alapján a hazai kereskedők számára komoly kihívást jelent a magyar vásárlók fokozott árérzékenysége, valamint a nemzetközi riválisok versenyképes árai és magas színvonalú szolgáltatásai. E helyzet arra ösztönzi a kereskedőket, hogy technológiai újításokat vezessenek be, kreatív stratégiákat dolgozzanak ki, és fokozzák marketingtevékenységüket a piaci pozíciójuk megőrzése érdekében.
A közlemény világosan a sikeres fejlődésként értékeli a Temu előretörését, ami arra utal, hogy a vásárlók egyre inkább az ár-érték arányt helyezik a középpontba döntéseik során. Emellett a kényelmes ügyintézés és a gyors kiszállítás iránti elvárás is alapvetővé vált a vásárlói szokásokban.
A kutatás eredményei alapján a magyar vásárlók 48%-ának az új vásárlók megszerzése, 39%-ának a vásárlási gyakoriság növelése, míg 35%-ának a tőkehiány jelenti a legfőbb kihívást.
Az is kiderül a körképből, hogy az online vásárlók 34 százalékának, a 18-29 korosztály 47 százalékának található meg a telefonján a Temu applikáció.
77 százalékuk az olcsóbb, kedvezőbb árak miatt vásárolt a kínai webshopból, jelentős azonban azoknak az aránya is, akik a nagyobb választék, az egyszerű vásárlási folyamat és a magyar nyelvű weboldal miatt (is) őket választották - írják.
Az eredmények annak dacára alakultak így, hogy a Temu 2024 utolsó hónapjaiban némileg lendületet vesztett - amiben az emelkedő árai és a romló árfolyam egyaránt közrejátszott.