Szenzorok, szuperszámítógépek és digitális ikrek: felfedezésre vár az M1-M7 új intelligens szakasza!

Az M1-M7 autópálya budaörsi szakaszán mostantól egy innovatív okosautópálya-szakasz működik. Ez a magyar fejlesztés nem csupán technológiai újítás, hanem valódi életmentő megoldás is, amely segíthet a balesetek megelőzésében és a közlekedés biztonságának fokozásában.
Az autópályákon sajnos gyakran történnek szomorú balesetek, melyek emberi életek elvesztésével járnak, és a tragikus események gyorsan következnek be. Ezen balesetek következtében fellépő közlekedési leállások és helyszínelések nem csupán érzelmi traumát okoznak, hanem komoly gazdasági következményekkel is járnak. Azonban van remény: egy innovatív magyar fejlesztés képes lehet életeket megmenteni, és hozzájárulhat ahhoz, hogy a jövő közlekedését intelligens forgalomirányítással biztonságosabbá tegyük.
Egy magyar innováció forradalmasíthatja a közlekedésbiztonságot, hiszen életeket menthet, ha az autópályákon alkalmazzák.
A Budaörsön található M1-M7 autópálya mintegy 800 méteres szakaszán új fejlesztés zajlik: a Magyar Közút és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) közreműködésével 39 különböző szenzort telepítettek. Ezek a szenzorok valós időben követik a járművek mozgását a kijelölt útszakasz mindkét oldalán. Az összegyűjtött adatokat folyamatosan továbbítják a Magyar Közút adatközpontjába, ahol egy szuperszámítógép dolgozza fel az információkat.
A rendszer a forgalom valós idejű érzékelése és modellezése révén a jövő közúti közlekedésének alapvető építőeleme lehet. A most felépült infrastruktúra nem csupán az okos vezetéstámogatás mintaprojektje, hanem az önvezetési funkciókkal kapcsolatos autóipari fejlesztések ideális tesztkörnyezete is egyben - írja a BME Gépjárműtechnológia Tanszékének közleménye.
A mesterséges intelligencia által vezérelt modellek digitális formában tükrözik az útszakaszokat.
A BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Gépjárműtechológia Tanszékének munkatársai elvégezték a kihelyezett műszerek (radarok, lézeralapú távérzékelők /LIDAR/, hőkamerák, és különböző látószögű optikai kamerák) kalibrálását, valamint kidolgozták és betanították azokat a mesterségesintelligencia-alapú modelleket, mely tevékenységek eredményeként mára a rendszer képessé vált előállítani a kijelölt útszakasz teljes digitális leképezését. Ebben a "digitális iker" néven futó rendszerben valós időben jelenik meg az autópálya összes tereptárgya, valamint az ott közlekedő valamennyi jármű is.
A rejtett történésekről is részletes és pontos tájékoztatást nyújtanak.
A digitális iker egy innovatív eszköz, amely képes olyan információkkal ellátni a közlekedésben résztvevőket, amelyek a járművek saját szenzorainak korlátai vagy elhelyezkedésük miatt nem elérhetők. Ennek köszönhetően a távolabb zajló vagy takarásban lévő eseményekről is részletes és pontos adatokat szolgáltathat, így segítve a közlekedők tájékozódását és a biztonságosabb közlekedést. Az ilyen típusú információk birtokában a résztvevők jobban felkészülhetnek a váratlan helyzetekre, ami hozzájárulhat a balesetek megelőzéséhez és a forgalom hatékonyabb irányításához.
* kiszámíthatóbbá és
* biztonságosabbá válhat a haladás,
*javulhat a reakcióidő, ami végső soron hozzájárulhat a teljesítmény növeléséhez és a mindennapi feladatok hatékonyabb elvégzéséhez.*
A balesetek előfordulásának csökkenése is nyilvánvalóan megfigyelhető lesz.
Hónapokon belül meg fogják hosszabbítani a tesztszakasz időtartamát.
Az M1-M7 okosautópálya-szakasza a jelenlegi 800 méterről hónapokon belül 1500 méteresre bővül, tovább növelve a tesztelési lehetőségeket. Az itt nyert értékes tapasztalatokra építve kezdődhet majd meg a jövő közlekedésének alapját képező intelligens forgalomirányítás infrastruktúrájának nagyobb léptékű kiépítése, amely fejlesztés egyik kiemelt célja a balesetek számának drasztikus visszaszorítása. Emellett egy ilyen rendszer képes olyan dinamikus forgalomirányítási műveletek önálló, biztonságos végrehajtására is, mint például a leállósávok helyzetfüggő használata: túl nagy forgalom esetén - amennyiben azt a forgalmi helyzet megengedi - időlegesen a leállósávokat is bevonja a forgalomba.