Téli szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzés: az első fázis véget ért!
Az országos akció, amelyben az élelmiszer-előállítás és a -forgalmazás mellett kiemelt figyelmet kap a vendéglátás is, három hétig tar.
A vármegyei és járási kormányhivatalok munkatársai, együttműködve a Nébih szakértőivel, egy több mint három héten át tartó, alapos országos akció keretein belül dolgoznak. Ez a komplex vizsgálat-sorozat a közelgő ünnepi időszakra való tekintettel különös hangsúlyt fektet az élelmiszer-előállításra és -forgalmazásra, valamint a vendéglátóipar ellenőrzésére is. Az államtitkár, dr. Nobilis Márton tájékoztatása szerint a szakmai ellenőrzések az év ezen időszakában népszerű termékek széles spektrumát célozzák meg.
Az élelmiszer-előállítás területén a hús- és húskészítmények gyártása áll a szakértők figyelmének középpontjában, amikor létesítmény- és élelmiszer-ellenőrzést végeznek. Az üzletek, piacok, ideiglenes árusítóhelyek, valamint az adventi és karácsonyi vásárok során történő értékesítés ellenőrzésének fókuszában a friss húsok, továbbá a karácsonyi időszakban különösen népszerű élőhal árusítása áll. Az édességek forgalmazása során az ellenőrök kiemelten figyelnek a termékek lejárati idejére és nyomonkövethetőségükre, hogy biztosítsák a vásárlók egészségének védelmét.
A vendéglátás kiemelt ellenőrzése elsősorban az adventi, karácsonyi rendezvényeken zajlik. A főbb szempontok között a megfelelő higiénia biztosítása, a személyi és technikai feltételek megfelelősége, valamint az eladásra kínált élelmiszerek lejárati ideje, jelölése és nyomonkövethetősége szerepel. A téli ünnepi vásárok és rendezvények kínálatának elmaradhatatlan részei a forralt bor, amelynél a receptúrát tartalmazó gyártmánylap, valamint az alapanyagok eredetének vizsgálata kerül a fókuszba. A téli akcióban a szezonális zöldségek és gyümölcsök származásának, nyomonkövethetőségének ellenőrzése is helyet kap.
Az ellenőrzés-sorozat december 15-én zárult le az első szakaszában, amely során országszerte összesen 779 ellenőrzést hajtottak végre. A vizsgálatok közül 135 élelmiszer-előállító helyszínen, 542 a kereskedelmi forgalomban, 77 pedig kitelepült vendéglátóhelyeken zajlottak, valamint 25 jövedéki engedéllyel rendelkező árusítónál is történtek ellenőrzések. Az ellenőrök leggyakrabban (35 alkalommal) higiéniai hiányosságokat fedeztek fel, továbbá 26 esetben a munkatársak egészségügyi alkalmasságával kapcsolatos problémákra derült fény. Az ellenőrzések nyomán összesen 149 különböző élelmiszertételt vontak ki a forgalomból, amelynek mennyisége kevesebb mint 1 tonna volt, a kivonás legfőbb oka pedig a jelölési hiba, különösen a külföldi édességeknél. A tapasztalt problémák miatt 1 üzlet tevékenységét korlátozni kellett, emellett az ellenőrök 3 alkalommal figyelmeztetést adtak, és 59 esetben bírságot szabtak ki. Az eddig kiszabott bírságok összege 4 millió forint, de több eljárás továbbra is folyamatban van.
Az első héten összesen 43 élőhalat árusító hely állatvédelmi célú ellenőrzése zárult le. Az állattartási körülmények, valamint az állategészségügyi dokumentációk vizsgálata során súlyos jogszabálysértést nem tapasztaltak a szakemberek: a tároló medencék nem voltak túlzsúfoltak, és azokban a vízminőség, a levegőztetés is megfelelt az előírt követelményeknek. Sérült halat nem találtak a vizsgálatot végzők, és a halak értékesítés előtti kötelező kábítása is megtörtént.
A vendéglátás szektorában végzett eddigi ellenőrzések során megfigyelhető, hogy a különböző rendezvényekre, valamint adventi és karácsonyi vásárokra kitelepült vendéglátók általában jól felkészültek. A vállalkozások gondoskodtak az élelmiszer-higiéniai és -biztonsági előírások betartásáról, és eleget tettek bejelentési kötelezettségeiknek is. Többségük képes volt igazolni a forgalmazott termékek és alapanyagok eredetét számlák és szállítólevelek bemutatásával. Ugyanakkor néhány esetben problémák merültek fel, különösen a dolgozók egészségügyi kiskönyvével és az allergén összetevők megfelelő tájékoztatásával kapcsolatban. Kirívó példák között említhető, hogy egy vendéglátóhelyen lejárt minőségmegőrzési idejű fűszereket használtak az ételek előállításához, míg egy másik helyszínen a mosogatás és a kézfertőtlenítés feltételei nem voltak biztosítva. A feltárt hiányosságok jelentős részét a vállalkozók már az ellenőrzés alatt orvosolták, és azóta a hosszabb időt igénylő javításokat, pótlásokat is elvégezték, így a helyzet javulása remélhető.
A karácsonyi vásárok hangulatos forgatagában a jövedéki engedéllyel rendelkező árusok és forralt bort kínáló pavilonok között érdekes tapasztalatokra bukkantunk. A 25 kitelepült egységből 4 esetben nem volt elérhető a gyártmánylap, míg 5 alkalommal az alapanyag származását igazoló dokumentumot nem tudták bemutatni az árusok. Ez rávilágít arra, hogy a szabályok betartása kulcsfontosságú a vásárok zavartalan lebonyolításához.
A téli szezonális ellenőrzés első fázisában a Nébih szakértői a vadmadáreledeleket is alaposan megvizsgálták. Az eddig elemzett 38 termék közül több esetben apró jelölési hibákra és hiányosságokra bukkantak az ellenőrök. A Nébih laboratóriumában a termékek biztonsági és minőségi paramétereit egyaránt részletesen elemzik. A vizsgálatok jelenleg is folyamatban vannak, de a már befejezett mérések során nem tapasztaltak problémákat.