Tour de France: Ismét magyar résztvevők nélkül | ma7.sk A világ legismertebb kerékpáros versenye, a Tour de France, ezúttal is magyar versenyzők nélkül zajlik. Az esemény minden évben hatalmas izgalmakat és várakozást kelt a sportág rajongóiban, de a haz

Legyőzhető-e Tadej Pogačar? Ha a válasz igen, akkor ki lehet az, aki megtréfálhatja őt? Vingegaard, Evenepoel, vagy esetleg valaki teljesen más? A 2025-ös Tour de France július 5-én indul Lille-ből, és a mezőny július 27-én érkezik meg Párizsba. Közben huszonhárom csapat 184 kerékpárosa - valószínű, hogy néhányan feladják a küzdelmet, így a létszám csökkenni fog - összesen 3338,8 kilométert teljesít a világ legrangosabb országúti kerékpárversenyén. Kérdés, hogy ki tudja megnehezíteni Pogačar dolgát a hegyekben és a sík szakaszokon, és vajon képes lesz-e valaki megakadályozni, hogy megkoronázzák a sportág új uralkodóját?
Sagan és Valter nélkül a mezőny teljesen más arcát mutatja. A harmincöt éves szlovák versenyzőt hiába keressük a rajtlistán, hiszen már kiszállt a nagy versenysorozatból. A rend kedvéért azért végigfutunk az indulók névsorán, hátha találunk valami meglepőt... de nem, Valter Attila neve is hiányzik a Visma-Lease a Bike csapatából, őt sem neveztek ez alkalommal.
A huszonhét éves magyar kerékpáros 2020 óta a profik között versenyez, és eddig már többször is rajthoz állt a Girón és a Vueltán. Viszont a legnagyobb háromhetes versenyt még sosem kezdhette el. Az, hogy a CCC és a Groupama-FDJ csapatai 2020 és 2022 között nem adtak neki lehetőséget, talán érthető, de nem minden szempontból. Most, hogy 2023-tól a Rabobank (vagy inkább Visma) színeiben teker, az, hogy három idény alatt nem kapott szerepet a nagy versenyeken, mindenképpen elgondolkodtató.
Valter a legutóbbi magyar országos bajnokságon Pelikán János mögött a második helyen végzett az egyéni időfutamban, míg a mezőnyversenyt Dina Márton zárta az élen. A sportoló három év után búcsút intett a magyar bajnoki meznek, hiszen a tizenharmadik helyen fejezte be a versenyt. Az is hivatalos, hogy csapatot vált: 2025 végén lejár a szerződése, és 2026-tól a Team Bahrain Victorious színeiben folytatja pályafutását. Az idei évben mindössze egyszer sikerült a legjobb tíz közé bejutnia, méghozzá az említett időfutamon, így az, hogy a Visma induló nyolcasából idén kimarad, már nem annyira meglepő.
A közelgő Tour de France eseményen Valter és Sagan hiányában is izgalmas verseny vár ránk, hiszen a legjobbak között nem találunk másik magyar vagy szlovák bringást. A mezőnyben a lengyelek és csehek egy-egy versenyzőt indítanak, míg az osztrákok hárman, a lettek kettő, a kazahok szintén két kerékpárossal képviseltetik magukat. A szlovénok négy indulót állítanak, és az oroszokat Alekszandr Vlaszov fogja képviselni a Red Bull-Bora-Hansgrohe csapat színeiben. Az Antarktisz kivételével minden földrészről érkezik legalább egy résztvevő, a legnagyobb számban Franciaországból (38), Belgiumból (29) és Hollandiából (13) jelentkeztek versenyzők. A verseny távja 3338,8 kilométer, a teljes szintemelkedés pedig 52 500 méter, ami igazán megpróbáltató kihívás lesz a résztvevők számára.
A Tour de France 2023-as kiírása összesen 21 izgalmas szakaszból áll, amelyek között 7 sík, 6 dombos és 6 hegyi etapot találunk, valamint 2 egyéni időfutam is színesíti a versenyt - ezek közül az egyik hegyi kihívás. Az első kilenc szakasz Franciaország északi vidékein zajlik, ahol a sík és dombos etapok a sprinterek számára kedvező lehetőségeket kínálnak. A verseny második felében a Pireneusok és az Alpok lélegzetelállító csúcsai várják a kerékpárosokat, igazi kihívásokkal fűszerezve a viadalt.
Ami igazán figyelemre méltó, hogy 2025-ben a Tour de France mezőnye nem lép ki Franciaország határain belül, amire legutóbb 2020-ban volt példa. Az előző három év során a verseny külföldről rajtolt: a Giro d'Italia Grande Partenzájához hasonlóan a Tour is a Grand Départ keretében indult el, 2024-ben Firenzéből, 2023-ban Bilbaóból, míg 2022-ben Koppenhágából. Az első három szakasz mindegyike az adott ország területén zajlott, tavaly ráadásul a negyedik etap is Olaszországban kezdődött, míg az utolsó szakasz Monacóban végződött. Az előző évek során pedig a verseny Svájc és Belgium területére is eljutott.
2021-ben a mezőny Brestből vágott neki a Tour de France-nak, de az év különlegessége, hogy a verseny résztvevői Franciaország határait is átlépték, Andorrában is megfordultak. Ezzel szemben 2020-ban, amikor Nice-ből indult a körverseny, a viadal kizárólag Franciaország területén zajlott. A jövőbeli tervek szerint 2026-ban Barcelonából, míg 2027-ben Edinburgh-ból rajtolhat a híres kerékpáros verseny.
Ki lehet a 2025-ös francia körverseny győztese? A legesélyesebbnek szinte kivétel nélkül mindenki Tadej Pogačart tartja. A címvédő 2020-ban és 2021-ben is diadalmaskodott, tavaly úgy, hogy előtte megnyerte a Giro d'Italiát is, idén pedig hasonlóan kirobbanó formában van. A huszonhat éves szlovént a tavalyi verseny második helyezettje, 2022 és 2023 bajnoka, a dán Jonas Vingegaard szorongathatja meg ismét, vagyis az utóbbi öt év győztesei számítanak a legnagyobb favoritoknak. A belga Remco Evenepoel tavaly a dobogó legalsó fokára állhatott fel, 2022-ben nyert a Vueltán, a párizsi olimpián az időfutamon és a mezőnyversenyen is aranyérmet szerzett. A mezőnyben teker majd a Giro idei győztese, a brit Simon Yates, Vingegaard csapattársa is, ahogy a Vuelta négyszeres bajnoka - tavaly is ő nyert -, a szintén szlovén Primož Roglič is. Beleszólhatnak-e mások a versenybe? Mindenki Pogačart akarja legyőzni, elsősorban Vingegaard, izgalmas Tour lesz a 2025-ös is.