Tihanyi szívében rejlő üvegbe zárt csoda.

A cikk emailben történő elküldéséhez kattintson ide, vagy másolja le és küldje el ezt a linket: https://demokrata.hu/kultura/uvegbe-zart-erzelmeink-983900/
- Mezopotámiában már a Kr. e. 5000-es években foglalkoztak illatokkal, de nagyon sokáig főként a gyógyászattal kapcsolták össze őket, illetve a vallási szertartások részei voltak, segítették az átszellemülést, azt, hogy az emberek kapcsolatba kerülhessenek az istenekkel. Maga a szó a latin per fumum, azaz 'átal a füstön' kifejezésből ered, mivel az ókorban észrevették, ha tűzre vetnek bizonyos gyógynövényeket, virágokat, fadarabokat, a füst illatossá válik. Ha pedig ezen a füstön átlépnek, az illatot magukra tudják aggatni. A középkorban a parfüm leginkább az orvoslás szempontjából volt fontos, majd a tudomány fejlődésével az illat és az illatszer a mindennapi életünk része lett. Ugyanakkor tudnunk kell, hogy az illatok nagyon erős hatással vannak ránk, szorosan összefonódnak az emlékeinkkel, érzelmeinkkel.
Melyik az a különleges illat, ami felidézi gyermekkorának emlékeit?
Az istálló, amely apukám szívéhez közel áll, mindig is különleges helyszín volt számomra. Gyermekkoromban gyakran elkísértem őt a lovardába, ahol a lónyál és a szénás illatok keveredtek a friss levegővel. Emlékszem, ahogy a gyönyörű, izmos lovak mellett álltunk, és a biztonság érzése mindig átjárta a szívemet. Ma, ha csak megérzem a ló vagy az istálló illatát, egy meleg, nosztalgikus érzés önt el, amely nem csupán az öröm, hanem a szeretet és a biztonság meleg ölelését is magában hordozza.
Mi határozza meg napjainkban az illatválasztásunkat? Milyen parfüm mellett döntünk, és miért? Az érzelmek és érzések kétségtelenül központi szerepet játszanak ebben a folyamatban. Az illatok képesek felidézni emlékeket, hangulatokat és érzéseket, így sokszor nem csupán egy parfüm kiválasztásáról van szó, hanem egy személyes történet megéléséről is. Minden illat egy külön világot nyit meg előttünk, és a választásunk sokszor tükrözi belső állapotunkat, vágyainkat és hangulatunkat. Tehát, amikor parfümöt választunk, valójában egy érzelmi utazásra indulunk, amely segít kifejezni, ki is vagyunk valójában.
Rendkívül ritkán van lehetőségem parfümöt viselni, mivel a munkahelyemen ez zavaró lehet. Amikor mégis választok illatot, azt mindig aszerint teszem, hogy milyen érzéseket szeretnék magamban kelteni. Például, ha van egy különleges illat, amely az önbizalmamat erősíti, azt választom, amikor fontos döntés előtt állok. Így nem csupán egyetlen parfümöm van, hanem inkább különféle illatmintákat gyűjtök, és ezek közül választok az aktuális hangulatom és a helyzet függvényében.
Miként jutott el a francia Grasse-ba, a parfümök fővárosába?
Amikor a szüleim elindították az Eau de Tihany vállalkozást, egy különleges ötlettel álltak elő: saját parfümöt szerettek volna készíttetni egy tehetséges magyar parfümőrrel. Így találkoztunk a Párizsban élő Minya Viktóriával, aki megalkotta az első niche parfümünket, az Eau de Tihany Premiert. Én magam is hosszú ideig kerestem a helyemet a világban, és ebben az útkeresésben merült fel az ötlet, hogy ellátogatok Viktóriához, hogy felfedezzem, mivel foglalkozik egy parfümőr. Franciaországba utazva egy új világ nyílt meg előttem, ahol megismerhettem a parfümkészítés titkait: az illatok világát, az illatjegyeket és az alapakkordok létrehozását. Ekkor döbbentem rá, hogy megtaláltam, amit mindig is kerestem! A parfümkészítésben minden benne van, amit szeretnék: a kreativitás és a szigorú szabályrendszer, amelyet a kémia alapoz meg. Franciaország, és különösen Grasse, a modern parfümök szíve és otthona, így egyértelmű volt számomra, hogy az utam előbb vagy utóbb oda vezet.
Hogyan alakult át ez a kezdetben bőrcserzéssel és kesztyűkészítéssel foglalkozó provence-i település a parfümipar egyik vezető központjává?
- Egyrészt a bőrcserzés folyamata nagyon büdös volt, amin a régióban fellelhető növényekkel és virágokkal mindenáron javítani szerettek volna, másrészt pedig a már kész bőrárukat is ezekkel illatosították. Mivel a város a mediterráneum és Provence határán fekszik, így eleve gazdag volt illatos növényekben, gyógynövényekben, ám miután a kereslet megnőtt, már tudatosan is elkezdtek növényeket termeszteni és azok kivonatolásával, sőt illatszerkészítéssel is foglalkozni. Még ma is ebben a régióban gyártják a világ parfümjeinek tíz százalékát.
Ahhoz, hogy valaki hivatásos parfümőr legyen, számos követelménynek kell eleget tennie. Először is, elengedhetetlen a mélyreható illatokról szerzett tudás, amelyet általában parfümőr képzés keretében szerezhet meg. A képzés során a résztvevők megtanulják az illatkomponensek azonosítását, a különböző illatcsaládok megértését és a parfüm készítési technikákat. Ezen kívül fontos a kreatív gondolkodás és az esztétikai érzék, hiszen a parfümőröknek képesnek kell lenniük arra, hogy egyedi és vonzó illatokat alkossanak. A szaglás rendkívül kifinomult képessége szintén elengedhetetlen, mivel a parfümőröknek képesnek kell lenniük az illatok precíz érzékelésére és az összetevők közötti különbségek észlelésére. A szakmai tapasztalat is kulcsfontosságú; sok parfümőr gyakornoki pozícióban kezdi pályafutását, ahol gyakorlati tudást és kapcsolati tőkét szerezhet. Emellett a folyamatos tanulás és fejlődés iránti elkötelezettség is szükséges, hiszen az illatipar folyamatosan változik, új trendek és technológiák jelennek meg. Végül, a parfümőröknek nyitottnak kell lenniük a különböző kultúrák és ízlésvilágok iránt, mivel a parfümök nemcsak az egyéni ízlést, hanem a különböző társadalmi és kulturális kontextusokat is tükrözik.
A felvételi folyamat rendkívül szigorú, mivel egy nemzetközi iskoláról van szó, ahol a világ minden tájáról érkeznek a jelentkezők. Évente csupán tizenkét szerencsés diákot választanak ki, ami igazán különlegessé teszi a lehetőséget. A jelentkezéshez kötelező egy motivációs levél csatolása, amely kulcsfontosságú lépés, hiszen ennek alapján a jelentkezők mindössze tíz százaléka kerülhet be a személyes interjúk körébe. Ezek az interjúk világszerte különböző helyszíneken zajlanak, és egy egész napos, alapos értékelést jelentenek. Az interjú során a jelentkezők alapvető logikai készségeit is mérik, ami elengedhetetlen a parfümkészítéshez, hiszen itt rengeteg számítást és arányok precíz kezelését igényli a munka. Emellett a kreativitás és a szaglás is kiemelt figyelmet kap; a résztvevőknek különféle illatokat kell azonosítaniuk és részletesen leírniuk. Ez a folyamat nem csupán egy egyszerű teszt, hanem egy izgalmas kihívás, amely lehetőséget ad arra, hogy a legtehetségesebb egyének megmutathassák tudásukat és szenvedélyüket a parfümészet iránt.
Az illatok gyorsan körülvesznek minket, és idővel a szaglásunk is kicsit megfakul. Van valami módszer arra, hogy ezt az érzéket frissen tartsuk? Sokak kedvence a kávé, mint megoldás...
Van egy kis titkom: az egyik legnagyobb erősségem a strapabíró orrom, amely képes egyetlen ülésben számos illatot felfedezni. A szaglás fejleszthető, és az orr "újraindításához" a saját bőrünk illata a legideálisabb választás, hiszen ez az, ami folyamatosan körülvesz minket, és ehhez viszonyítva érzékeljük a különböző aromákat. Ami a kávébabot illeti, azt én inkább a városi mítoszok közé sorolnám...
A parfümőrök munkája során számos alapanyag és illat közül választhatnak, hogy egyedi és lenyűgöző parfümkompozíciókat alkothassanak. Az alapanyagok típusa és mennyisége széles spektrumot ölel fel, hiszen a természetes és szintetikus összetevők egyaránt szerepet játszanak a parfümgyártásban. Általánosságban elmondható, hogy több száz különböző illatjegy áll rendelkezésre, amelyek között megtalálhatók a virágos, gyümölcsös, fás, fűszeres és orientális aromák. A parfümőrök kreativitása és szakértelme lehetővé teszi, hogy ezeket az alapanyagokat kombinálják, így igazán különleges és karakteres illatok születhetnek. Az alapanyagok sokszínűsége tehát szinte végtelen lehetőségeket kínál a parfümalkotás során.
A parfümgyártás világában több mint 5000 különféle alapanyagot tartanak nyilván, amelyek között természetes és szintetikus összetevők egyaránt megtalálhatóak. Fontos megjegyezni, hogy nem minden anyag teljesen egyedi, hiszen például a pézsmamolekulákból több mint kétszázféle variáció létezik. Egy jelentős parfümház esetében általában 1200-2000 különböző alapanyag áll rendelkezésre, míg egy alap parfümorgonánál is minimum 5-600 nyersanyagra van szükség, amelyekkel a napi munka során folyamatosan dolgozunk.
Hogyan kezdjünk neki egy új illat, egy új parfüm megalkotásának? Az első lépés a kreatív inspiráció keresése, amely lehet egy emlék, egy táj, vagy akár egy érzés, amit szeretnénk megragadni az illatban. Ezután érdemes alaposan megismerkedni az alapvető illatjegyekkel, mint például a fej, szív és alapjegyek, hogy harmonikus összhangot teremthessünk. A következő lépés a különböző illatanyagok kísérletezése. Keverjünk össze több komponenset, hogy megtaláljuk a kívánt karaktert. Ne féljünk kipróbálni szokatlan kombinációkat, hiszen a legmeglepőbb illatok gyakran a legnagyobb sikert aratják. Végül, amikor már kialakult az elképzelés, érdemes több próbálkozást végezni, hogy finomhangolhassuk az arányokat. Az elkészült parfümöt érdemes néhány napig pihentetni, hogy az illatok összeérjenek, majd újra tesztelni, hogy elérjük a kívánt végeredményt. Az illatkészítés folyamata tehát nem csupán tudomány, hanem művészet is, amelyben a kreativitás és a szenvedély egyaránt szerepet játszik.
- A megbízástól függ, hiszen teljesen más, ha személyre szabottan, vagy ha egy nagy világcégnek dolgozunk. Az első esetben nagyon szorosan együttműködünk a megbízóval, ami azért fontos, mert az ő bőrén kell tesztelnünk minden illatot, hiszen ugyanaz az illat másképpen működik minden bőrön. De tudnunk kell azt is, hogy milyen célból kéri a parfümöt, milyen érzéseket szeretne kiváltani vele. Ha viszont nagyobb projektről van szó és egy cég megbízásából dolgozunk, először is megkapunk egy briefet, azaz egy olyan dokumentumot, amelyben az elképzelt parfüm konkrét leírása szerepel. Vagyis ismernünk kell, hogy milyen illatjegyeket szeretnének, ki a célközönség, hol fogják piacra dobni.
- Mert az ázsiai kultúrákban gyakran más illatpreferenciák uralkodnak, mint az európaiak esetében.
Pontosan. De hadd menjek tovább: az igények országonként rendkívül eltérőek lehetnek. Japánban, ahol tíz hónapot töltöttem cserediákként, például nem igazán elterjedt a testparfüm használata, mivel az emberek igyekeznek elkerülni a tolakodó illatokat. Inkább a friss, virágos, könnyed aromákat részesítik előnyben, de azokat is inkább öblítő formájában használják. Ezzel szemben Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban az illat sokkal inkább az identitás szerves részét képezi, így az emberek hajlamosak az erősebb, terjengősebb illatokra, amelyek azonnal észlelhetők, amint valaki belép a helyiségbe. Európán belül is nagy eltérések vannak: például Franciaországban teljesen más illatkompozíciót választanék, mint Magyarországon. Az illatokhoz fűződő asszociációk országonként változnak. A franciák számára a szegfű például negatív élményekhez kapcsolódik, míg itthon az illata a meleg otthon érzetét idézi fel, hiszen sokan a nagymama kompótjával vagy a karácsonyi forralt borral azonosítják azt.
Csupán néhány héttel ezelőtt, márciusban született meg az első saját parfümje, a Tihanyi Visszhang, amely egy üvegcsében rejtőzik. Biztos vagyok benne, hogy ez a kompozíció is mély érzelmi kapcsolatot hordoz, amely szorosan összekapcsolja a készítőt Tihany varázslatos világával...
A Tihanyi Visszhang a Tihanyi Legendák sorozatának első gyöngyszeme. Célunk az volt, hogy olyan illatkompozíciót alkossunk, amely hitelesen tükrözi Tihany varázsát, magába foglalva a félsziget értékeit, ikonikus helyszíneit, gazdag múltját és titokzatos legendáit. Az inspirációm első forrása a visszhang legendája volt, hiszen Tihanyban nőttem fel, és gyermekként gyakran felkerestem a Visszhang-dombot, hogy hangosan kiabálva élvezzem a különleges jelenséget. A parfüm készítése során először a kompozíció gerincét kellett megalkotnom, és meg kellett találnom azt az alapanyagot, amely teljes mértékben visszaadja számomra ezt a különleges történetet. Így választottam a nárcisz abszolútot, amely egyszerre idézi meg a legendás tihanyi tündér alakját, valamint a melankóliát, ami a történetben rejlik. Ehhez hozzáadtam a Balaton hűsítő akvatikus jegyeit, a Tihanyi-félsziget friss borókáját és bergamottját, valamint az Atlasz-hegység cédrusát, amely a mesebeli aranyszőrű kecskenyáját idézi. A kompozíciót egy csipetnyi izgalommal fűszereztem meg, gyömbér és szegfűbors használatával, hogy igazán különleges élményt nyújtson.
Mennyi időt vett igénybe az elkészítése?
- Az első mintákat 2023 elején készítettem, és a befejezett parfüm most, 2025 márciusában került üvegekbe. A folyamat azért is volt az átlagosnál hosszabb, mert a kompozícióhoz főként természetes összetevőket használtam, amelyeknek sokkal több idő kell, hogy összeérjenek.
Milyen képet fest magának a jövőben? Milyen álmok és vágyak lebegnek a szeme előtt, amikor a következő évekre gondol?
- Mindig úgy gondoltam, hogy miután megszerzem azt a tudást, ami külföldön van, hazajövök. Most érkeztem el arra a pontra, hogy valóra váltsam az álmom és független parfümőrként dolgozzak Magyarországon, amire még nem igazán volt példa, így nincsen kijárt út. Már most is több megbízásom van, az egyik ilyen egy Balatonfüreden nemrégiben nyílt ötcsillagos superior hotel egyedi illatának megalkotása volt. Hosszú út áll még előttem, de merni kell nagyot álmodni!